Ruszają stoliki przedmiotowe! Dr Tomasz Gajderowicz: Ok. 200 osób będzie pracować nad podstawami programowymi

Stoliki przedmiotowe zostały już wybrane, a autorzy podstaw rozpoczęli szkolenia, które mają na celu przygotowanie ich do pracy nad nowymi programami. Autorzy tych podstaw będą musieli dostosować się do nowego sposobu myślenia, który uwzględnia realizację profilu absolwenta

Z dr. Tomaszem Gajderowiczem, zastępcą dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, rozmawia Katarzyna Piotrowiak

Działająca przy IBE Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej. Czy to ułatwi zrozumienie zmian w edukacji?

– Nowa forma podstawy programowej będzie wymuszać powiązanie celów edukacji z treściami. Dotychczas podstawy programowe były zapisane w sposób, który polegał na definiowaniu ogólnych celów, a następnie szczegółowych wymagań. Cele ogólne często kojarzyły się nam z ideami o szerokim, niemal filozoficznym charakterze, które nie zawsze były łatwe do wdrożenia w praktyce. Z kolei wymagania szczegółowe były bardziej konkretną listą tematów do realizacji.

Obecnie staramy się podejść do tego inaczej, w sposób, który pozwala połączyć wszystkie elementy profilu absolwenta – nadrzędne wartości, kształcenie kompetencji przekrojowych oraz sprawczość – z konkretnymi realizacjami treści problemowych. Przykłady z innych krajów pokazują, że jest to możliwe i przynosi pozytywne rezultaty.

https://glos.pl/powolano-rade-ds-monitorowania-wdrazania-reformy-oswiaty-im-komisji-edukacji-narodowej/

Jak została podjęta tak ważna decyzja?

– Decyzja o przyjęciu tego nowego formatu podstawy programowej zapadła jednogłośnie w Radzie ds. monitorowania reformy, przy trzech głosach wstrzymujących. Trudno sobie przypomnieć moment, w którym jakaś decyzja dotycząca edukacji w Polsce była podejmowana w tak dużej zgodzie. To pokazuje, jak ważne jest współdziałanie w realizacji tej reformy i jak wiele osób zaangażowanych w proces ma świadomość, jak istotna jest jej skuteczność.

Zatem nowy format oznacza po prostu wskazówki dla osób, które będą odpowiedzialne za napisanie nowych podstaw programowych?

– Przyjęty przez nas format będzie wymuszał dyscyplinę nie tylko dla autorów podstaw programowych, ale także dla twórców podręczników. Naszym celem jest, aby wszystkie elementy edukacji były ze sobą spójne i współgrały w realizacji profilu absolwenta.

Dzięki temu będziemy mogli stworzyć system, który nie tylko jest logicznie uporządkowany, ale również skutecznie odpowiada na potrzeby współczesnej edukacji.

(…)

Przedstawiamy skróconą wersję wywiadu opublikowanego w Głosie Nauczycielskim nr 9-10 z 5-12 marca 2025 r. Całość w wydaniu drukowanym oraz elektronicznym Głosu (e.glos.pl)

Więcej: https://glos.pl/ruszaja-stoliki-przedmiotowe-dr-tomasz-gajderowicz-ok-200-osob-bedzie-pracowac-nad-podstawami-programowymi

KATEGORIE:

Aktualności

Tagi:

Komentowanie jest włączone