Zmiany! Status funkcjonariusza publicznego, uregulowanie praw i obowiązków ucznia, nienauczyciele w przedszkolu

Przyznanie nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych; powołanie krajowego, wojewódzkich oraz szkolnych rzeczników praw uczniowskich; zmiana progu nieobecności przy klasyfikacji uczniów na 25 proc. (aktualnie – 50 proc.); powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty; możliwość zatrudnienia w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć (!) – to tylko niektóre zmiany planowane przez MEN. Do wykazu prac legislacyjnych rządu trafiły dwa duże projekty nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe.

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów umieszczono informacje na temat założeń dwóch projektów nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Pierwszy z projektów (numer UD222) ma zostać przyjęty przez rząd już w II kwartale, a więc już wkrótce (trwa II kwartał br.). Drugi będzie procedowany w III kwartale.

Nauczyciel – funkcjonariuszem państwowym

Jak czytamy m.in. w założeniach pierwszego projektu, za który odpowiada szefowa MEN Barbara Nowacka, wnioskodawca ma zamiar nie tylko wzmocnić pozycję prawną uczniów, ale też i nauczycieli (wychowawców, innych pracowników pedagogicznych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.

„Dlatego właśnie jednym z celów projektu jest uczynienie grupy zawodowej nauczycieli funkcjonariuszami publicznymi w pełni, a nie – jak dotychczas – tylko poprzez przyznanie im ochrony >>przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych<<” – wskazano.

MEN przypomina, że już obecnie art. 63 ust. 1 Karty Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986, z późn. zm.) stanowi, że „nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny”. Natomiast  art. 231a Kodeksu karnego stanowi, że „z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych funkcjonariusz publiczny korzysta również wtedy, jeżeli bezprawny zamach na jego osobę został podjęty z powodu wykonywanego przez niego zawodu lub zajmowanego stanowiska”. Jednak to nie wystarczy.

W ocenie MEN, „ze względu na pojawiające się wątpliwości interpretacyjne, zasadne jest uczynienie nauczycieli funkcjonariuszami publicznymi, co jednoznacznie przesądzi, że jako funkcjonariusze publiczni są oni chronieni również w sytuacjach, >>gdy bezprawny zamach na osobę funkcjonariusza publicznego został podjęty z powodu wykonywanego przez niego zawodu lub zajmowanego stanowiska, ale niekoniecznie podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych<< (postanowienie Sądu Najwyższego z 22 listopada 2017 r., V KK 300/17). W sposób oczywisty wzmocni to ich prawną ochronę, szczególnie poza godzinami ich pracy” – napisano w założeniach projektu.

Więcej: https://glos.pl/men-szykuje-duze-zmiany-w-prawie-oswiatowym-i-innych-ustawach-dotycza-m-in-statusu-prawnego-nauczycieli-praw-i-obowiazkow-uczniow-programu-nauczania

KATEGORIE:

Aktualności

Tagi:

Komentowanie jest włączone